Wat u als werkgever moet weten
Belangrijke hygiënemaatregelen op het werk
U kunt voor een groot deel zelf iets doen om de verspreiding van ziektekiemen in het bedrijf te voorkomen. Goede hygiënemaatregelen (die ook daadwerkelijk worden opgevolgd door het personeel) zijn daarvoor cruciaal.
In dit artikel leggen we uit welke hygiënevoorschriften u kunt opstellen en hoe u uw werknemers kunt motiveren om zich eraan te houden. Ten eerste is het goed om de voordelen van een goede hygiëne op het werk uit te lichten.
Wat zijn de voordelen van een goede hygiëne?
- gezonde en productieve werknemers
- weinig verzuim
- meer productiviteit
- meer omzet en minder kosten
Voor optimale bescherming
Wat is het verschil tussen bedrijfshygiëne en persoonlijke hygiëne?
Bedrijfshygiëne
Met bedrijfshygiëne wordt de netheid van het kantoor, de werkplekken en hulpmiddelen bedoeld. De bedrijfsleiding is hiervoor verantwoordelijk. Overal waar veel mensen zijn, bijvoorbeeld in productiehallen of op kantoor, bestaat het risico dat ziektekiemen en virussen zich verspreiden, waardoor de aanwezigen ziek worden. Om dit te voorkomen, raden we aan om de volgende hygiënevoorschriften op te stellen en strikt na te leven. Het is aan de bedrijfsleiding om de volgende drie vuistregels voor een goede bedrijfshygiëne door te voeren en ervoor te zorgen dat ze consequent worden uitgevoerd.
Georganiseerde schoonmaak
Een periodieke en grondige schoonmaak van alle bedrijfsruimtes vormt de basis van een goede bedrijfshygiëne. Hierbij moet vooral ook worden gelet op ruimtes die vaak worden bezocht, zoals toiletten en kantoorkeukens.
Onze praktische checklist voor de optimale kantoorschoonmaak helpt u om een concreet schoonmaakplan op te zetten. Ook de productiefaciliteiten zullen moeten worden schoongemaakt.
Regelmatig luchten
De invloed van binnenlucht op de gezondheid van het personeel moet niet worden onderschat. In slecht geventileerde ruimtes vermenigvuldigen en verspreiden ziektekiemen zich een stuk sneller. Daarom raden we u aan om kantoren meerdere keren per dag zo'n 3 tot 10 minuten door te luchten met het raam wijd open.
Drinkwater
Is er een drinkwaterinstallatie aanwezig in het gebouw? Water is een levensmiddel dat kan bederven en waar uw werknemers behoorlijk ziek van kunnen worden, bijvoorbeeld door legionella- en colibacteriën. U bent ervoor verantwoordelijk dat de kwaliteit van het drinkwater altijd buiten kijf staat.
Persoonlijke hygiëne
Met persoonlijke hygiëne worden alle maatregelen bedoeld die ervoor zorgen dat het personeel zelf een goede hygiëne en schone kleding heeft. Er kan alleen een schone werkplek worden geboden als de hygiëne op beide vlakken serieus wordt genomen. De volgende vier vuistregels moeten door alle werknemers worden opgevolgd. De bedrijfsleiding kan hierbij hulp bieden, bijvoorbeeld door middel van uitbeeldende instructies of cursussen.
Vergeet niet de handen te wassen
Het regelmatig wassen van de handen met zeep wordt beschouwd als de meest effectieve manier om de verspreiding van ziektekiemen en virussen tegen te gaan. De methode waarop de handen worden gewassen, is hierbij cruciaal.
Het is ook belangrijk dat het personeel op het juiste moment de handen wast, d.w.z.:
- voor het eten
- na elk toiletbezoek
- na het niezen, hoesten of snuiten van de neus
- na contact met gevaarlijk(e) stoffen of afval
- na contact met mogelijk besmette oppervlaktes (zoals deurklinken en trapleuningen)
Hoesten en niezen zoals 't hoort
Ook al hebben we dit allemaal van jongs af aan geleerd, het is alsnog de moeite waard om het personeel regelmatig te herinneren aan de juiste methodes.
- Draai altijd weg van andere mensen als u moet niezen of hoesten.
- Mocht u deze voorhanden hebben, dan kunt u dit het best doen in een zakdoek, dat u na afloop weggooit.
- Als alternatief kunt u in de armholte niezen of hoesten, maar nooit in uw handen.
- Was daarna altijd de handen met zeep of gebruik een ontsmettingsmiddel.
Regelmatig douchen en verkleden
Schone kleding, een aangename lichaamsgeur, verzorgde vingernagels en gewassen haar maken niet alleen een goede indruk, maar zijn ook hygiënisch. Vooral in bedrijfstakken als de horeca of de levensmiddelensector is dit soort basislichaamshygiëne onmisbaar.
Voor de meeste werknemers is dit vanzelfsprekend, maar er zijn uitzonderingen. Het is belangrijk dat leidinggevenden deze werknemers op een vriendelijke doch ferme manier erop attenderen dat ze op hun persoonlijke hygiëne moeten letten.
Thuisblijven bij ziekte
Bent u ziek, dan blijft u thuis. Helaas zijn er veel werknemers die zichzelf forceren toch naar het werk te gaan. Ze willen hun collega's niet in de steek laten gezien de werkdruk, of niet lui overkomen. Maar als ze daardoor andere werknemers besmetten, heeft niemand daar iets aan.
Het is aan de bedrijfsleiding om een passende bedrijfscultuur en regels op te stellen, waardoor het personeel zonder zich schuldig te voelen kan herstellen van ziekte. Zo kunt u het personeel bijvoorbeeld toestaan om een bepaald aantal dagen thuis te blijven zonder dat ze een doktersbriefje hoeven te overleggen.
Hoe kunt u het personeel motiveren om zich aan de hygiënenormen te houden?
Leg het 'waarom' uit
Het personeel zal eerder geneigd zijn de hygiënevoorschriften toe te passen als ze begrijpen waarom ze dat moeten doen. De redenering erachter is niet altijd even vanzelfsprekend. Leg uit welke concrete gevolgen een slechte hygiëne kan hebben voor het bedrijf, maar ook voor alle werknemers persoonlijk. Benadruk dat iedereen zijn of haar steentje kan bijdragen aan het terugdringen van ziekten.
2. Maak het zo gemakkelijk mogelijk
Nieuwe gedragingen, zoals het regelmatig wassen van de handen, worden pas gewoonten wanneer ze gemakkelijk uit te voeren zijn. Zo moet(en) er bijvoorbeeld altijd voldoende zeep en papieren handdoekjes in de toiletten aanwezig zijn, zodat iedereen goed de handen kan wassen en drogen. Soms is het toilet echter net te ver weg. Je kunt dan ontsmettingsstations optuigen, waardoor iedereen altijd de handen schoon kan houden.
3. Herinner er regelmatig aan
Het is belangrijk dat het personeel de hygiënevoorschriften ook onthoudt. Visuele hulpmiddelen, zoals slim geplaatste posters of borden, zorgen ervoor dat het personeel altijd geattendeerd wordt op de belangrijkste voorschriften. Daarnaast kunt u regelmatig e-mails over dit onderwerp rondsturen of speciale cursussen organiseren.
Neem contact met ons op!
Wij staan voor uw vragen ter beschikking en beantwoorden deze gratis.