Goed voor de wereld en het imago

Hoe u een CleanWalk kunt organiseren voor uw bedrijf

2021/10/28

Iedereen heeft 't over afval. Tijd om er iets aan te doen! Als bedrijf kunt u eenvoudig het goede en duurzame voorbeeld geven door zelf een CleanWalk te houden.

Heeft u nog nooit gehoord van CleanWalks? Geen probleem, wij vertellen u alles wat u erover moet weten.

Lees nu:

  • wat de term CleanWalk inhoudt;
  • hoe uw onderneming er profijt van heeft; en
  • hoe u een CleanWalk organiseert.

Wat is een CleanWalk?

Tijdens een CleanWalk, ook wel Clean-up-Walk genoemd, struinen deelnemers rond in een gebied, zoals een stadswijk, park of bedrijventerrein, om afval te verzamelen. Vandaar de naam CleanWalk. Het verzamelde afval wordt vervolgens op de juiste wijze verwerkt. Dit soort afvalinzamelingsacties worden georganiseerd door milieuorganisaties, maar ook door particuliere initiatieven en bedrijven.

Goed om te weten:
Zwerfvuil, afval dat achteloos is weggegooid, is een wijdverspreid probleem in grote steden. Het is niet alleen slecht voor het milieu, maar kost ook veel geld. In Duitsland betalen steden en gemeenten bijvoorbeeld jaarlijks zo'n 700 miljoen euro om parken en straten vrij te houden van wegwerpplastic en sigarettenpeuken, afvalcontainers te legen en het afval te verwerken.

Waarom het loont om een CleanWalk te houden met het bedrijf

Er zijn goede redenen te verzinnen waarom steeds meer bedrijven CleanWalks organiseren.

Steentje bijdragen aan een duurzame wereld

Laten we eerlijk zijn: wie geeft er nou niet de voorkeur aan parken en straten zonder sigarettenpeuken, frisdrankblikjes en bergen plastic? Met een CleanWalk draagt u bij aan een schoner milieu. U maakt de deelnemers ook bewust van de hoeveelheid afval die we elke dag weer opwekken. Dit kan een stimulans vormen om het eigen afvalverbruik te verminderen, of in ieder geval het afval te deponeren waar het hoort.

Goed voor het imago

Er is niets mis met 'goed doen' en dat ook naar buiten brengen. Dit wordt ook steeds belangrijker nu consumenten meer aandacht gaan besteden aan de waarden waar bedrijven voor staan. Een CleanWalk is een perfecte manier om uw bedrijfsimago te bevorderen. Kondig de actie aan via persberichten en schrijf er achteraf een stuk over op uw website. U kunt ook een video opnemen en die delen via sociale media.

Goed voor de teambuilding

CleanWalks zijn goed voor het teamgevoel. Het biedt ook iets dat ontbreekt bij een uitje naar een voetbalwedstrijd of een gezamenlijke barbecue: het gevoel dat je samen iets goeds hebt gedaan. Dit schept een band. Het betekent niet dat de barbecue van het menu moet, maar waarom niet een CleanWalk eraan toevoegen uit dankbaarheid voor de natuur?

Belangrijk bij de organisatie

Iedereen z'n eigen weg laten gaan en als een dolle laten afvalprikken is niet de juiste strategie voor een CleanWalk met meerdere mensen. Het is veel productiever als u het evenement goed organiseert. Dit voorkomt ook problemen. We hebben een aantal punten op een rijtje gezet om rekening mee te houden. Zo maakt u van de CleanWalk een doorslaand succes:

En vervolgens?

Na uw CleanWalk kunt u het verloop ervan delen en daarmee werken aan uw bedrijfsimago. Ook hierbij geldt dat u het beste alle kanalen kunt gebruiken die u ter beschikking staan. Plaats naast tekst ook de beste foto's of video's die zijn gemaakt. Met een beetje mazzel en een goede PR-afdeling wordt u wellicht opgepikt door de plaatselijke pers. Afhankelijk van hoe geslaagd uw CleanWalk was, staat niets u in de weg om het nog een keertje over te doen.

Hoe kaiserkraft bijdraagt aan een schone wereld

kaiserkraft organiseert regelmatig CleanWalks. In juli 2021 hebben we bijvoorbeeld een internationaal CleanWalk-initiatief gelanceerd. Hierbij kregen werknemers van kaiserkraft, gaerner, Gerdmanns, Runelandhs en Takkt drie uur vrij om samen met collega's afval te verzamelen.

Lees ook hoe kaiserkraft hovenier Jan Kleen uit Wilhelmshaven steunt bij zijn vrijwillige CleanWalks.

Goed voor de wereld en het imago mg$

Neem contact met ons op!

We beantwoorden graag al uw vragen.