Verpakkingstrends

Waar u op dient te letten bij het verpakken van uw producten

2021/08/31

Denk eens terug aan het moment waarop u voor het laatst een pakket hebt uitgepakt, of dat nu gaat om een nieuwe smartphone op uw eerste werkdag of een nieuwe printer op kantoor. Wat is het eerste dat u ziet als u het pakket uitpakt? Juist, de verpakking.

Het eerste contact dat een klant met een product heeft, is de verpakking. Als deze er professioneel uitziet, associeert de consument een hoge kwaliteit met het product. De belangrijkste functie is transportbeveiliging, maar tegelijkertijd heeft de verpakking ook een representatieve functie, waarbij de eerste indruk cruciaal is.

De volgende blogpost behandelt trends op het gebied van primaire en secundaire verpakkingen, die worden geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk. Deze laten zien waarop u dient te letten om in de toekomst succesvol te handelen. Vervolgens geven we inzicht in de verwachte ontwikkelingen binnen de verpakkingsindustrie.

De verpakkingsindustrie in één oogopslag

Globalisering, innovatieve technologieën en toenemende eisen van de consument hebben een grote impact op de constant groeiende verpakkingsindustrie. Het wereldwijde totale volume van de verpakkingsmarkt wordt geschat op bijna 900 miljard euro (stand 2019). Alleen al in Duitsland bedraagt de totale omzet van de verpakkingsindustrie meer dan 50 miljard euro. Dit komt overeen met ongeveer 2% van het bruto binnenlands product. De mondiale toppositie wordt daarbij ingenomen door werktuigbouwkunde in de DACH-regio. Meer dan 5.000 bedrijven in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zijn actief in de verpakkingsindustrie.

Nieuwe technologieën en het gebruik van verschillende materialen stellen retailers in staat om snel op trends te reageren en zich aan de wensen van de klant aan te passen. De vijf belangrijkste trends in de verpakkingsindustrie kunnen in de volgende categorieën worden samengevat:

Verpakkingstrends wt$

Wat brengt de toekomst?

Verpakkingen zullen de komende jaren steeds vaker worden gemaakt van biologische materialen die 100% afbreekbaar zijn. De volgende voorbeelden geven inzicht in actuele ontwikkelingen.

Slimme verpakkingen

Verpakkingstrends wt$

Om voedselverspilling tegen te gaan, wordt de ontwikkeling van 'actieve verpakkingen' gepromoot. Er is steeds meer vraag naar verpakkingen voor levensmiddelen die de houdbaarheidsdatum kunnen verlengen, waardoor voedselverspilling wordt verminderd.

Op de verpakking staan intelligente indicatoren die bijvoorbeeld de versheid, temperatuur en eerste opening van het product aangeven. Ze zijn bedoeld om consumenten te helpen bewuste keuzes te maken over de consumptie van goederen.

Paddenstoelen in plaats van piepschuim

Verpakkingstrends wt$

Omdat piepschuim moeilijk te recyclen is en momenteel voor technische producten wordt gebruikt, hebben onderzoekers een alternatief van paddenstoelen ontwikkeld: het verpakkingsmateriaal is biologisch en bevat geen enkele chemische stof. Softwaregiganten zoals Dell Computers gebruiken de nieuwe technologie al om hun imago een boost te geven en het milieu te beschermen.

Drankverpakkingen van algen

Verpakkingstrends wt$

De innovatie op het gebied van verpakkingen, gemaakt van algen, zorgt voor een revolutie in de drankenbranche. Met deze nieuwe technologie kunnen frisdranken nu bijvoorbeeld worden afgevuld met een algenmembraan in plaats van in plastic flessen. Het grote voordeel: de productie is extreem voordelig en de algenvariant is 100 % afbreekbaar en bovendien eetbaar.

Tijd om in te pakken!

Houd samen met ons de marktontwikkelingen in de gaten

Het is belangrijk dat u de snelle marktveranderingen die samenhangen met globalisering in de gaten houdt en analyseert, zodat u snel kunt reageren op nieuwe trends. Naast milieuvriendelijkheid zal een transparante logistieke structuur in de toekomst cruciaal zijn. Uw klanten willen weten waar de goederen vandaan komen en hoe ze zijn vervoerd. Consumenten nemen steeds vaker aankoopbeslissingen op basis van een waardegericht inzicht. Bedrijven die duurzaamheid niet in hun bedrijfsstrategie integreren, moeten rekening houden met verliezen.

Verpakkingstrends mg$

Neem contact met ons op!

We zijn beschikbaar om eventuele verdere vragen kosteloos te beantwoorden