Verpakkingstrends
Waar u op dient te letten bij het verpakken van uw producten
Denk eens terug aan het moment waarop u voor het laatst een pakket hebt uitgepakt, of dat nu gaat om een nieuwe smartphone op uw eerste werkdag of een nieuwe printer op kantoor. Wat is het eerste dat u ziet als u het pakket uitpakt? Juist, de verpakking.
Het eerste contact dat een klant met een product heeft, is de verpakking. Als deze er professioneel uitziet, associeert de consument een hoge kwaliteit met het product. De belangrijkste functie is transportbeveiliging, maar tegelijkertijd heeft de verpakking ook een representatieve functie, waarbij de eerste indruk cruciaal is.
De volgende blogpost behandelt trends op het gebied van primaire en secundaire verpakkingen, die worden geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk. Deze laten zien waarop u dient te letten om in de toekomst succesvol te handelen. Vervolgens geven we inzicht in de verwachte ontwikkelingen binnen de verpakkingsindustrie.
De verpakkingsindustrie in één oogopslag
Globalisering, innovatieve technologieën en toenemende eisen van de consument hebben een grote impact op de constant groeiende verpakkingsindustrie. Het wereldwijde totale volume van de verpakkingsmarkt wordt geschat op bijna 900 miljard euro (stand 2019). Alleen al in Duitsland bedraagt de totale omzet van de verpakkingsindustrie meer dan 50 miljard euro. Dit komt overeen met ongeveer 2% van het bruto binnenlands product. De mondiale toppositie wordt daarbij ingenomen door werktuigbouwkunde in de DACH-regio. Meer dan 5.000 bedrijven in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zijn actief in de verpakkingsindustrie.
Nieuwe technologieën en het gebruik van verschillende materialen stellen retailers in staat om snel op trends te reageren en zich aan de wensen van de klant aan te passen. De vijf belangrijkste trends in de verpakkingsindustrie kunnen in de volgende categorieën worden samengevat:
1. Duurzaamheid
Het duurzame gebruik van hulpbronnen is de afgelopen jaren een van de belangrijkste trends in de verpakkings- en logistieke branche geworden. Het is een van de belangrijkste aankoopfactoren. De wereldwijde logistiek en de groeiende e-commercebranche hebben als doel om de impact op het milieu te minimaliseren en tegelijkertijd een snelle levering te garanderen. Inefficiënte transportroutes zijn een van de factoren die het grootste effect op het milieu hebben: of het nu gaat om de leverancier die de ontvanger pas bereikt bij de derde bezorgpoging, of om het pakket dat verkeerd werd ingepakt in het magazijn.
Bedrijven als Amazon zijn marktleider op het gebied van logistieke automatisering en brengen continu nieuwe innovaties op de markt, zoals volledig geautomatiseerde magazijnen of drones, die pakketten met een maximaal gewicht van 2,3 kg nog op dezelfde dag kunnen bezorgen zonder dat iemand met het pakket in aanraking komt.
2. Personalisatie
Personalisatie speelt een centrale rol in de toekomst van het verpakkingsontwerp. Volgens een onderzoek van ThePackHub en Packaging Innovations gelooft bijna 53% van de deelnemende retailers, merkeigenaren en leveranciers dat gepersonaliseerde verpakkingen een positief effect zullen hebben op de loyaliteit van de klant.
Het wereldwijd gevestigde marktonderzoeksbureau Mintel voorspelt de opkomst van het digitaal bedrukken van verpakkingen. Een efficiënt, voordelig en snel ontwerp van aansprekende graphics is een goede manier om op de lange termijn in het geheugen van de klant te blijven. Digitaal printen biedt merkeigenaren de mogelijkheid om de ontvanger persoonlijk en emotioneel aan te spreken.
Een succesvol voorbeeld van personalisatie is de campagne 'Share a Coke' van Coca-Cola, waarbij persoonlijke voornamen van potentiële consumenten op de etiketten van flessen werden gedrukt om meer aandacht te trekken en de verkoop te verhogen.
3. Transparantie en eerlijkheid
De nieuwe generatie klanten heeft steeds meer bronnen van informatie: ze lezen over, onderzoeken en vragen informatie over de achtergrond en fabricage van de producten die ze kopen. Zodra een potentiële klant merkt dat een 'Made in'-label niet overeenkomt met de waarheid, raakt het bedrijfsimago beschadigd.
Verpakkingsfabrikanten die duurzaam en langdurig in de markt willen opereren, moeten rekening houden met de ecologische voetafdruk die ze achterlaten bij de productie van goederen, zoals we bij de eerste trend al aangaven. Transparantie en eerlijkheid staan dan ook op de eerste plaats. Om een sterk merkimago te bewerkstelligen, werken grote fabrikanten aan een transparante supply chain waarin de klant het gehele productieproces kan volgen.
4. Communicatie
Het elektronicaconcern Bosch laat zien hoe een bedrijf met behulp van de juiste verpakking een assortiment in het hoofd van de consument plaatst. Bosch gebruikt verschillende kleuren om consumenten te laten zien welke prijscategorieën van een product er binnen een assortiment zijn. Hiervoor worden drie verschillende kleuren gebruikt: blauw voor de hoofdlijn van de productfamilie, zwart voor de kwalitatief betere en duurdere producten en grijs voor producten met een ouder bouwjaar zoals tweedehandsauto's of oudere machines.
Het strategische gebruik van kleuren heeft een belangrijk effect op de gebruiker, aangezien het merk Bosch zich als veelzijdig positioneert en zo een groter aantal kopers kan aantrekken. De vraag naar innovatieve verpakkingsontwerpen zal blijven stijgen en de invloed van merkcommunicatie mag niet worden onderschat, ook niet bij kleinere bedrijven.
5. Digitalisering
In het technologietijdperk is het belangrijk om verbinding te maken tussen offline en online kanalen. Touchpoints door middel van verpakkingen zijn dus niet alleen in de fysieke, maar ook in de virtuele wereld te vinden. De koppeling van beide werelden door middel van QR-codes of augmented reality-toepassingen opent de mogelijkheid om consumenten via de verpakking aan te spreken en naar het merk te leiden, zowel in de analoge als in de digitale wereld.
Siemens AG bekleedt een leidende positie in de DACH-regio als het gaat om digitalisering in de verpakkingsindustrie: het traditionele Duitse bedrijf onderzoekt en ontwikkelt sinds enkele jaren nieuwe technologieën om de efficiëntie bij de productie van productverpakkingen en de logistiek te verbeteren. Siemens toont ook dit jaar weer de nieuwste trends en innovaties op het gebied van verpakken en digitalisering op Interpack, de grootste vakbeurs voor verpakkingen, die in Duitsland wordt gehouden.
Digitalisering brengt nieuwe kansen met zich mee om de gehele waardeketen en de bijbehorende productietijden te optimaliseren. Verpakkingsbedrijven, vooral middelgrote bedrijven, zouden moeten investeren in slimme systeemoplossingen die u helpen flexibel te blijven en processen te automatiseren wanneer de behoefte aan korte levertijden toeneemt.
Wat brengt de toekomst?
Verpakkingen zullen de komende jaren steeds vaker worden gemaakt van biologische materialen die 100% afbreekbaar zijn. De volgende voorbeelden geven inzicht in actuele ontwikkelingen.
Slimme verpakkingen
Om voedselverspilling tegen te gaan, wordt de ontwikkeling van 'actieve verpakkingen' gepromoot. Er is steeds meer vraag naar verpakkingen voor levensmiddelen die de houdbaarheidsdatum kunnen verlengen, waardoor voedselverspilling wordt verminderd.
Op de verpakking staan intelligente indicatoren die bijvoorbeeld de versheid, temperatuur en eerste opening van het product aangeven. Ze zijn bedoeld om consumenten te helpen bewuste keuzes te maken over de consumptie van goederen.
Paddenstoelen in plaats van piepschuim
Omdat piepschuim moeilijk te recyclen is en momenteel voor technische producten wordt gebruikt, hebben onderzoekers een alternatief van paddenstoelen ontwikkeld: het verpakkingsmateriaal is biologisch en bevat geen enkele chemische stof. Softwaregiganten zoals Dell Computers gebruiken de nieuwe technologie al om hun imago een boost te geven en het milieu te beschermen.
Drankverpakkingen van algen
De innovatie op het gebied van verpakkingen, gemaakt van algen, zorgt voor een revolutie in de drankenbranche. Met deze nieuwe technologie kunnen frisdranken nu bijvoorbeeld worden afgevuld met een algenmembraan in plaats van in plastic flessen. Het grote voordeel: de productie is extreem voordelig en de algenvariant is 100 % afbreekbaar en bovendien eetbaar.
Tijd om in te pakken!
Houd samen met ons de marktontwikkelingen in de gaten
Het is belangrijk dat u de snelle marktveranderingen die samenhangen met globalisering in de gaten houdt en analyseert, zodat u snel kunt reageren op nieuwe trends. Naast milieuvriendelijkheid zal een transparante logistieke structuur in de toekomst cruciaal zijn. Uw klanten willen weten waar de goederen vandaan komen en hoe ze zijn vervoerd. Consumenten nemen steeds vaker aankoopbeslissingen op basis van een waardegericht inzicht. Bedrijven die duurzaamheid niet in hun bedrijfsstrategie integreren, moeten rekening houden met verliezen.
Neem contact met ons op!
We zijn beschikbaar om eventuele verdere vragen kosteloos te beantwoorden